Screenshot z wadu Legacy of Suffering. Screenshot z wadu Legacy of Suffering. Screenshot z wadu Legacy of Suffering. Screenshot z wadu Legacy of Suffering. Screenshot z wadu Legacy of Suffering. Screenshot z wadu Legacy of Suffering.

Legacy of Suffering

Legacy of Suffering

Logan MTM (1.12.2009)

Legacy of Suffering je další modifikací, která byla oceněna při posledních Cacowards a kterou o sobě dala hodně vědět brazilská doom komunita, ale především Logan MTM, který většinu tohoto díla vytvořil. A vpravdě vytvořil dílo unikátní.

Legacy of Suffering (LOS) je newschool modifikací v každém pixelu. K jeho hraní budete potřebovat co možná nejnovější GZdoom nebo přinejmenším SkullTag, pokud si ale nějaký tento port a LOS stáhnete bude vám odměnou wad (resp pk3) čítající 10 map, nové zbraně, monstra, hudbu, textury a vůbec všechno nové, na co si pomyslíte.

Hra se podle všeho odehrává na měsíci, kam dostaly se démoni nějak z Marsu, kde UAC provádí nějakou špínu. Příběh se odvíjí pomocí artworků během hry, vyskakujících okýnek s úkoly, které je potřeba provést a vloženými ingame naskriptovanými animacemi. Hrajete za jednoho z jakýchsi supervojáků. Ve hře se tato superpodstata projevuje samovolnou regenerací zdraví a také posléze schopností hodně vysoko skákat. Ano, hra využívá skákání a skrčení zcela běžně.

Začnu tedy s chválením. Tím hlavním čím LOS oslovuje je neuvěřitelně hutná atmosféra. Někdo jí připodobňuje k hrám Painkiller nebo F.E.A.R. Já jsem ani jednu z těchto her nehrál, tak mi atmosféra silně připomíná Dooma3. Mapy jsou všechny hodně potemnělé a světlo je jim dodáno pomocí GZdoomových dinamických světýlek. Všechno tak poblikává, mihotá se, něco je podsvíceno červeně, něco do žluta. Ač světla bývají sem tam barevná, rozhodně nečekejte žádný cirkus. Světýlka je to jediné, u čeho se barev dočkáte. Veškeré textury jsou zbarveny do různých stupňů šedé. Stejně tak nové sprity pro monstra jsou méně barevné (jen démonům a zombivcům žlutě září oči).

K brilantní atmosféře dopomáhá také bezchybné ozvučení. Když se nic neděje, tak není ticho. Není ale slyšet žádná hudba, ale různé rány, křik, zvuky strojů. Ve chvíly, kdy se ale rozpoutá bitva, nastoupí ostrá kytarová melodie při které se kupy protivníků kosí jedna básneň. A Hudba je to skutečně profesionální v mp3, svižná, dokreslující a nerušivá.

Zbraně jsou kapitolou sami pro sebe, protože jsou řešeny velice chytře. Ze starých známých zůstala jen SSG a normální brokovnice. Dále tu máme motorovou pilu ktará kromě normálního řezaní má i jakési seknutí. Rotační kulomet je fajn, ale jeho vylepšená verze, která při stisknutí alternativní střelby vypouští rakety je vynikající. Stejně tak plasmová puška v sobě schovává při alternativním použití BFG. Ovšem čtyřhlavňová brokovnice je asi největší lahůdka. Při normálním výstřelu je její účinek relativně slabý, ale při alternativním se vyprázdní všechny čtyři hlavně a hell knight jde k zemi při jedné ráně.

Zkrátka po technické stránce není co LOS vytknout a jedná se o velice profesionální kousek. Diskutabilní však je dizajn map a hratelnost.

Ač mapy oplívají detaily, tak ve skutečnosti mají layout obvykle velice jednoduchý. Zpravidla jde o čtvercové místnosti spojené rovnými chodbami. Takovýto ambiciózní projekt by si zasloužil větší důraz na nápaditost map. Prostředí se tak v průběhu map opakuje a po dohrání si pak člověk nepamatuje žádný konkrétní bod, protože všechno bylo tak nějak stejné.

Stejně tak jednotlivé souboje. Nelze jim popřít to, že by nebyly dynamické, rychlé a náročné, ale obvykle mají všechny stejný průběh. Vstoupíte do lokace, zavřou se za vámi dveře a vyhrne se na vás skupina protivníků. Ty na vás obvykle nastupují ve vlnách, takže hratelnost trochu připomíná skulltagový mod invasion. Přitom právě klasický singl nabízí podstatně více možností, jak pojmout jednotlivé bitvy. Tím se tedy opět LOS ochudil o další procenta zábavy. Je třeba ale poznamenat, že i chování potvor doznalo změny a tak se například snaží občas uskočit a podobně.

LOS je skvělá herní zkušenost a posouvá možnosti moderních Doom portů ještě o kousek dál. Škoda jen, že se tvůrci nechali uspokojit především audiovisuální stránkou a trochu opomněli, že člověk nekupuje jenom očima. Ale i přes to si LOS zaslouží hodnocení opravdu vysoké.

Hodnoceni-9/10

Oficiální stránky Legacy of Suffering

16té Cacowards a ocenění pro Legacy of Suffering